Till senaste kommentaren
Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Hur gör jag för att amortera extra eller ändra min amortering?

Om du vill göra en extraamortering på ditt lån, eller vill ändra din amortering, kan du ringa in till oss så hjälper vi dig. Du kan även skriva ett kundmeddelande när du är inloggad. Om du skriver ett kundmeddelande behöver vi följande information för att kunna genomföra en extraamortering:
  • Beloppet du vill amortera
  • Önskat datum för amortering
  • Lånenummer på lån som ska amorteras
  • Pengarnas ursprung? T.ex. försäljning, gåva, lön etc. Beskriv detta så utförligt som möjligt. I vissa fall behöver vi kompletterande underlag som kan styrka pengarnas ursprung.
Ange om du vill ha en avi med amorteringsbeloppet skickad till din folkbokföringsadress eller om du föredrar att få info om hur du ska betala in amorteringsbeloppet i ett säkert meddelande.

Tänk på att ränteskillnadsersättning kan komma att tas ut om du vill extraamortera på ett lån med bunden ränta.

Kommentarer

  • Kan man IBLAND amortera extra? Till exampel betalar man 3% i stället av 2% några gånger per år. Måste man informera SBAB i förväg eller det räcker att man betala extra blopp än den som är i avi?
  • Hej Shahab!

    Om du vill amortera extra behöver du vid dessa tillfällen först höra av dig till oss enligt ovan. Antingen via telefon 0771 45 30 00 eller genom att skicka ett kundmeddelande när du är inloggad på ditt sbab-konto. Om du skriver ett kundmeddelande behöver du ange:
    • Beloppet du vill amortera
    • Önskat datum för amortering
    • Lånenummer på lån som ska amorteras
    • Pengarnas ursprung. T.ex. försäljning, gåva, lön etc. Beskriv detta så utförligt som möjligt.
    Bästa hälsningar Sandra

    Sandra Ansvarig Sociala Medier
  • Hej
    Jag behöver hjälp jag kan laga in på sbab sidan men jag kan inte gå vidare på dem frågor jag ringde igår och idag men de är 40mint kö jag behöver hjälp med min amortering
    Tack
  • Hej,
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig i detta forum med ett enskilt ärende. Om du behöver hjälp med din amortering behöver du antingen ringa oss på 0771-45 30 00 eller skriva ett meddelande till oss när du loggat in på sbab.se. Jag beklagar att vi har kötid på telefon just nu, våra medarbetare på kundservice gör sitt bästa för att ta hand om alla samtal som kommer in.

    Vänliga hälsningar, Johannes
    Johannes Digital redaktör
  • Hej
    Skulle vilja göra någon extra amortering någon gång ibland. Ringde in en gång och fick OCR nummer att betala på och det fungerade.  Men bara en gång.
    Har sen försökt att ringa in igen och nu ska jag identifiera mig med bankid och det fungerar inte för mig. Har försökt flera olika tillfällen och platser men det fungerade inte. Hur gör jag???
  • Hej Gun-Britt,
    Tack för att du hör av dig till oss. Har du testat att logga in på sbab.se och sett om det fungerar? Jag skickar även med en länk där du kan gå igenom stegen för vår felsökning, så får vi se om det är BankID som är problemet eller om det är något annat. Testa att gå igenom stegen och hör av dig igen om BankID fungerar som det ska, så får vi fortsätta titta på det.

    Bästa hälsningar. Johannes
    Johannes Digital redaktör
  • Hej!

    Jag har nyligen tagit ett bolån hos er och ska strax börja amortera av på lånet. Min villkorsändringsdag är om knappt ett år. Om jag vill kunna ändra min amortering utan att betala någon avgift, när kan jag göra det?
  • Hej Per,
    Tack för att du hör av dig till oss. Förändringar av lånets villkor kan göras i samband med villkorsändringsdagen, du kan alltså inte ändra amorteringen mitt under en bindningsperiod.

    Bästa hälsningar. Johannes
    Johannes Digital redaktör
  • Hej
    Hur kommer det sig att man kunde på min min gamla Ikano bank ändra amorteringar hur man vill på webben men här måste man ringa och stå i kö i evigheter?
    Ikano banken hade en tjänst när man ringer så lämnar man tel. nummer och de ringer sen, men annars svarade de ganska fort när man ringde.
    Jag är verkligen besviken varför inget som är statligt ägd kan funka tillfredstälande?
  • Hej Sven,
    Tack för att du tar dig tid att skriva till oss. Jag beklagar om du tycker det inte fungerar tillfredsställande. Oftast erbjuder vi möjligheten att bli uppringd, hur länge på dagarna vi kan erbjuda det beror på hur många som använder funktionen och hur högt tryck vi har på telefon. Om valet finns så kommer det erbjudandet ett par minuter in i samtalet.

    Om du vill ändra din amortering och du inte har möjlighet att ringa oss, så går det lika bra att skriva ett meddelande till oss från internetbanken. Tänk på då att skriva vilka lånedelar du vill ändra amorteringen på och till vilka belopp.

    Bästa hälsningar. Johannes
    Johannes Digital redaktör
  • Jag vill gärna amortera mera, men kan inte komma i kontakt med er därför att jag inte lyckas uppdatera mitt bankID. Finns det något att sätt att kontakta er?
    mvh
    Niels
  • Hej Niels!
    För att extraamortera kan du ringa oss eller skicka ett säkert meddelande från inloggat läge. För att göra detta måste du kunna identifiera dig. Jag rekommenderar dig att ta kontakt med din vardagsbank som kan hjälpa dig att uppdatera ditt bank id.
    Bästa hälsningar Emma
    Emma Kundansvarig
  • Hur ska jag komma i kontakt med er? Flera timmars väntetid i telefon, har inte möjlighet att vänta så länge. Vill betala av ett lån, men kan inte pga dessa väntetider. Går inte att uttrycka i skrift, vad jag känner!
  • Hej Gunilla,
    Tack för att du hör av dig till oss. Jag beklagar att det är långa kötider när du försökt nå oss, det är många som vill komma fram och mina kollegor gör sitt bästa för att ta hand om alla som vill ha hjälp. När du ringer oss erbjuder vi oftast möjligheten att bli uppringd, det valet kommer då ett par minuter in i samtalet. Och då slipper du sitta i kön och vänta.

    Om du vill betala av ditt lån kan du också enkelt logga in på internetbanken och skicka ett meddelande till oss därifrån. Om du skriver ett meddelande behöver vi följande information för att kunna genomföra en extraamortering:

    • Beloppet du vill amortera.
    • Önskat datum för amortering.
    • Lånenummer på lån som ska amorteras.
    • Pengarnas ursprung? T.ex. försäljning, gåva, lön etc. Beskriv detta så utförligt som möjligt. I vissa fall behöver vi kompletterande underlag som kan styrka pengarnas ursprung.
    • Ange om du vill ha en avi med amorteringsbeloppet skickad till din folkbokföringsadress eller om du föredrar att få information om hur du ska betala in amorteringsbeloppet i ett meddelande på internetbanken.

    När vi fått ditt meddelande så hjälper mina kollegor dig vidare.

    Bästa hälsningar. Johannes
    Johannes Digital redaktör
  • om jag förstod det rätt har jag möjlighet till en amorteringsändring under lånets bindningstid. Om jag ville höja amortering så sa handläggaren att jag kan höja med max 3000 kr. Är det per månad eller år??
    MVH
    Kenneth
  • Hej Kenneth,

    Tack för att du hör av dig till oss. Vid ett bundet lån har du möjlighet att ändra din månadsamortering en gång under bindningstiden. Ändringen gäller per lånedel och med en ökning på max 3000 kr.

    Önskar dig en bra vecka.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Kundansvarig
  • Varför ska det vara så svårt att göra en extra amortering? Har försökt i 3 veckor utan att lyckas?
    Lennart Mattsson
  • Hej Lennart,
    Tack för att du hör av dig till oss. Har du försökt via appen eller har du ringt vårt kundcenter? Utveckla gärna vad det är som inte fungerar så ska jag se om jag kan hjälpa dig vidare.

    Bästa hälsningar, Emma
    Emma Kundansvarig
  • Jag har skickat in alla uppgifter som krävdes, men verkar inte räcka. Har inte lust att sitta i telefonkö i över 60 minuter.
    Börjar misstänka att det ingår i affärsidén att fördröja inbetalningar.
    Om jag vunnit pengarna på poker, vilket jag inte har, hur skall jag kunna visa kvitto på vinsten om det var ett
    slutet sällskap? Det var lätt att få lån men omöjligt att betala av på lånet.
    Lennart Mattsson
  • Hej Lennart,
    Det var tråkigt att höra att du upplevt det som krångligt när du varit i kontakt med oss. Jag kan försäkra att det inte är någon affärsidé, vi vill att alla våra kunders ärenden ska hanteras så smidigt som det bara går. Sedan har vi kreditregler som vi måste rätta oss efter. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig vidare i detta öppna forum utan måste hänvisa dig till att ringa vårt kundcenter. Ringer du under dagtid så kan du be att få bli uppringd. Erbjudandet kommer efter några minuters väntetid, då behöver du inte vänta kvar i telefonen under kötiden. Ett annat alternativ är att skicka ett privat meddelande till oss genom att logga in på vår hemsida eller app. Där svarar vi inom ca 2 dygn.

    Bästa hälsningar, Emma
    Emma Kundansvarig
  • Om jag lånar 72% av köpeskillingen måste jag följaktligen amortera 2%. Ändras detta när jag har amorterat ner lånet under 70%, till 1% av köpeskillingen?
    Nicklas
  • Hej Niklas,
    Tack för ditt meddelande. Det är inget som ändras automatiskt, vill du förändra din amortering under lånets löptid behöver du kontakta oss. Antingen genom att skicka ett meddelande på internetbanken, eller genom att ringa oss på 0771-45 30 00.

    Bästa hälsningar. Johannes
    Johannes Digital redaktör
  • Tack för svaret Johannes!

    Hur skulle ni då ställa er till en sådan fråga? Det kan ju ha en betydande påverkan på privatekonomin om jag vet att jag måste ”klara av” 2% under en kortare tid jämfört med ända tills lånet är avbetalt.

    Nicklas
  • Hej Nicklas,

    När en kommer under 70% i belåningsgrad sänks amorteringskravet till 1%. Däremot sänks inte er månadsamortering automatiskt till det nya kravet. Ni behöver själva hålla koll på er belåningsgrad och kontakta vår kundservice när ni vill och kan sänka er amortering.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Kundansvarig
  • Tack, det var tydligt!

    Mvh/Nicklas
    Nicklas
  • Hej

    Om jag i samband med teckning av 5 årigt bundet lån lägger upp en frivillig amortering på 10 000 kr/mån. Om jag efter ca 1 år förlorar jobbet och får sämre ekonomi, kan jag då be er att sänka amorteringen utan att behöva betala ränteskillnadsersättning ?
    Ninos
  • Hej Ninos,

    Tack för din fråga. Det är möjligt att ändra månadsamorteringen en gång per bindningstid och lån. Det kostar ingenting att ändra månadsamorteringen.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Kundansvarig
  • Hej igen

    Om jag vill flytta ett rörligt lån från en annan bank till SBAB. Kommer flytten kunna ske direkt eller behöver de 3 månaderna först ta slut innen övergång kan ske ?
    Ninos
  • Hej igen Ninos,

    Vad roligt att du är intresserad av att flytta dina bolån till oss. Det ska vara möjligt att flytta ett rörligt lån när som helst utan att det kostar dig någonting.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Kundansvarig

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.