Till senaste kommentaren

Hur fyller vi i blanketten "medgivande om pantsättning"?

Hej.

Vi sitter här med papprena för utökning av bolånet och fastnade på blanketten ”meddelande om pantsättning”. Jag har varit i kontakt med våran styrelse och dom hade inte sett nåt liknade tidigare så dom visste inte hur dom skulle gå till väga. Jag har också varit i kontakt med Riksbyggen och fått ett utdrag på vår bostadsrätt där det finns noterat två pantbrev som tillhör lägenheten och som är från SBAB när vi förvärvade lägenheten. Räcker det med att jag visar det för ordföranden och att han skriver på eller hur ska det göras?

Vänliga hälsbingar
Rickard

Kommentarer

  • Hej Rickard,

    Tack för ditt meddelande. Du behöver se till att din bostadsrättsförening skriver under, och att de skriver under båda exemplaren du fått till dig. Ta kontakt med styrelsen i din bostadsrättsförening för att få reda på hur hanteringen ser ut i just din förening.

    När alla har skrivit under båda blanketterna ska du eller föreningen skicka in ett av exemplaren till oss. Det andra exemplaret ska bostadsrättsförening behålla. Lånet kommer vi betala ut först när pantsättningen är klar, dvs först när vi har fått ett av de underskrivna exemplaren till oss, samt alla övriga lånehandlingar.

    Vill du se ett exempel på hur blanketten ska fyllas i finns det en guide på vår hemsida.

    Ha en fortsatt fin dag!

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Digital redaktör
  • Ska skuldbrevsnummret stå med på blanketten?
  • Information ska fyllas i enligt blanketten och det finns således inget krav på att skuldebrevsnumret ska anges.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Digital redaktör
  • Hej , skickar att ni inte fått in mitt pantsättning. Känns som jag har gjort det ? Vad det fel ?
  • Hej Smair,

    Tack för ditt meddelande. Då detta är ett öppet forum har jag inte tillgång till uppgifter om specifika ärenden. För att få veta mer om ett ärende är du välkommen att kontakta vår kundservice genom att ringa eller skicka ett meddelande.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Digital redaktör
  • För ca tre veckor sedan skickade jag in Information till BRF/BF/Förvaltare om pantsättning till den aktuella föreningens ekonomiska förvaltare. Idag påstår de att inget brev kommit in. De påstår också att det vanligen är bankerna som skickar in och begär denna info.
    Var det ett misstag att jag själv skickade in det?
  • Hej CB,

    Har du ansökt om att flytta ditt bolån till oss eller utöka ett befintligt lån är det smidigast om du som låntagare skickar/ger dokumenten vidare till föreningen efter att du skrivit under dem. Detta då de får dokumenten snabbare än om du först skulle skickat dom till oss och vi i vår tur skulle skicka dom vidare till föreningen.

    Jag kan inte gå in i ett enskilt ärende i detta forum så för att se vad som har hänt i ditt ärende är du välkommen att kontakta vår kundservice genom att ringa eller skicka ett meddelande via inloggat läge.

    Bästa hälsningar, Elin
    Elin Digital redaktör
  • Inte bra!
    Innebär onödigt krångel för föreningarna och för den blivande låntagaren.
    Det här bör ni sköta, i de fall det inte räcker med en mäklarbild av den sort som alla andra långivare brukar nöja sig med.



Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.